מחקר זה בוחן את הקשר בין כיוון המבט הפיזי של האדם לבין מצבי התודעה שלו. המחקר מציע כי קיים קשר ישיר בין זווית המבט לבין סוג העיבוד הקוגניטיבי, כאשר מבט המופנה כלפי מטה מעודד חשיבה פנימית (introspective thinking), בעוד מבט המופנה לקו העיניים ומעלה מעודד עיבוד חיצוני של מידע. המאמר מנתח את התופעה דרך פריזמה רב-תחומית, המשלבת ממצאים מתחום הנוירופסיכולוגיה, חקר התודעה, והמסורת היהודית העתיקה.
מבוא
תנוחת הגוף והשפעתה על התודעה היא תחום מחקר מתפתח בשנים האחרונות. בעוד שמחקרים רבים התמקדו בהשפעת תנוחות גוף שונות על מצבי רוח וקוגניציה, מעט תשומת לב ניתנה להשפעה הספציפית של כיוון המבט על מצבי תודעה. מחקר זה מתמקד בתופעה מרתקת: השינוי המיידי במצב התודעה המתרחש בעת שינוי זווית המבט מכיוון הקרקע אל קו האופק ומעלה. הקשר בין גוף לתודעה העסיק חוקרים ופילוסופים לאורך ההיסטוריה האנושית. מרנה דקארט, שהציע את הדואליזם המפורסם בין גוף לנפש, ועד לחוקרים בני זמננו המציעים תפיסה הוליסטית יותר של הקשר בין השניים. ההבנה העכשווית היא שהגוף והתודעה מקיימים מערכת יחסים מורכבת של השפעה הדדית מתמדת.
רקע תיאורטי
קוגניציה מגולמת ותנוחת גוף
תיאוריית הקוגניציה המגולמת (Embodied Cognition) מציעה תפיסה מהפכנית של הקשר בין גוף לתודעה. על פי תיאוריה זו, התהליכים הקוגניטיביים שלנו אינם מתרחשים במוח בלבד, אלא מושפעים באופן ישיר ומשמעותי ממצב הגוף. מחקרים בתחום הראו כיצד שינויים בתנוחת הגוף משפיעים על תהליכי חשיבה, קבלת החלטות, ואפילו על היכולת לפתור בעיות מורכבות. מחקרם פורץ הדרך של קרני ועמיתיה (2010) הדגים כיצד תנוחות גוף שונות משפיעות לא רק על תחושת הביטחון העצמי, אלא גם על רמות הורמונליות בגוף. נידנטל (2007) הרחיב את ההבנה הזו בהראותו את הקשר העמוק בין תנועות גוף לבין היכולת לעבד מידע רגשי. ממצאים אלו מחזקים את ההבנה שהגוף אינו רק "כלי קיבול" לתודעה, אלא שותף פעיל בעיצוב החוויה המנטלית שלנו.
נוירופסיכולוגיה של כיוון המבט
המחקר הנוירופסיכולוגי חושף את המורכבות של הקשר בין כיוון המבט לפעילות המוחית. מערכת ההפעלה הרשתית (Reticular Activating System) משחקת תפקיד מרכזי בתהליך זה. מערכת זו, המצויה בגזע המוח, אחראית על ויסות רמות הערנות והקשב שלנו. מחקרים הראו כי שינויים בכיוון המבט משפיעים על פעילות המערכת, ובכך משנים את אופן עיבוד המידע במוח. האינטראקציה בין המערכת החזותית למערכת הלימבית מוסיפה רובד נוסף להבנת התופעה. המערכת הלימבית, האחראית על עיבוד רגשי וזיכרון, מגיבה באופן שונה למידע חזותי בהתאם לכיוון המבט. כאשר המבט מופנה כלפי מטה, נצפית ירידה בכמות הגירויים החזותיים החיצוניים, מה שמאפשר למוח להפנות משאבים רבים יותר לעיבוד פנימי.
פרספקטיבה תרבותית והיסטורית
המסורת היהודית מכירה מזה דורות בקשר העמוק בין כיוון המבט למצבי תודעה, הרבה לפני שתחום זה נחקר במדע המודרני. בתפילת העמידה, למשל, נוהגים להנמיך את המבט מתוך ענווה וריכוז פנימי, כדי לסייע בהתכנסות רוחנית ולהתמקד בתפילה. ספר הזוהר, אחד הטקסטים המרכזיים בקבלה, מתאר את העיניים כ"חלונות" המחברים בין הגוף לנשמה ומדגיש את חשיבות כיוון המבט בתהליכים של עבודה רוחנית והתעלות. מעניין לציין כי גם במסורות רוחניות אחרות בעולם קיימת התייחסות דומה. בזן בודהיזם, למשל, מדיטציה כוללת הנחיה למבט בזווית של כ-45 מעלות כלפי מטה, שמטרתו לעזור בתהליך של ריכוז ושלווה פנימית. גם תרגולי יוגה עתיקים מייחסים חשיבות רבה לכיוון המבט, המכונה "דרישטי", כחלק בלתי נפרד מהעמקת המודעות והחיבור הרוחני. השוואה זו מדגישה כיצד תרבויות שונות זיהו את כיוון המבט כאמצעי עמוק ורב-עוצמה לעבודה פנימית, כל אחת בהתאם לרוח ולערכים שלה.
זווית הראיה בקבלה
חיבור בין עיניים לנשמה
בספר הזוהר, העיניים מסמלות את היכולת של האדם לראות לא רק את המציאות הגשמית, אלא גם את העומק הרוחני שבבריאה. זווית המבט של האדם אינה רק השתקפות של מצבו הרוחני, אלא גם כלי המעצים את התודעה. לפי הזוהר, הפניית תשומת הלב למעלה מסמלת חיבור לאורות העליונים – רצון להתעלות מעל מגבלות החומר והתחברות לשפע האלוקי. זהו מצב שבו האדם מתרומם מעל המציאות הארצית ומכוון את תשומת הלב לעולמות העליונים, בהשראת הפסוק "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה" (ישעיהו מ, כו). לעומת זאת, התבוננות פנימית, המסומלת במבט המכוון כלפי מטה, משקפת את תהליך עבודת המידות ותיקון עצמי. ברגעים אלו האדם מתמקד בנפשו, בעיבוד רגשותיו ובחיפוש אחר תחומים הדורשים שיפור. בקבלה, פעולה זו נחשבת לשלב חיוני בבניית כלים רוחניים לקבלת אור פנימי. הקבלה מלמדת שזווית המבט של האדם משקפת ולעיתים גם מעצבת את מצבו הנפשי והרוחני. מבט כלפי מעלה עשוי להעיד על שאיפה והתעלות, בעוד שמבט כלפי מטה מסמל ענווה ורצון לבדק בית פנימי. כך, העיניים אינן משמשות רק לקליטת העולם החיצוני, אלא גם ככלי בעבודת הנפש והחיבור הרוחני.
כיוון המבט כבחירה בין חסד לדין
בקבלה, האדם נדרש לאזן בין תכונות החסד (נתינה, זרימה חופשית של אנרגיה) לתכונות הדין (גבולות, התבוננות פנימית). כיוון המבט, כך לפי המסורת הקבלית, משקף בחירה בין שני הקטבים הללו. מבט ישר קדימה, למשל, מסמל את "קו האמצע" – דרך האיזון המחברת בין תכונות החסד והדין. האדם המביט קדימה מכוון את תודעתו לאיזון בין פתיחות לעולם החיצוני לבין הפנמה של החוויות הפנימיות. מבט כלפי מעלה קשור לעולם החסד. זהו חיפוש אחר שפע רוחני, פתיחות לקבלה והתעלות מעל המגבלות הגשמיות. האדם שמביט למעלה מסמל את נכונותו לקבל השפעה מלמעלה ולהכניס לתוכו אורות של השראה ושפע אלוקי. מסיבה זו, בקבלה נאמר שמבט כזה מתאים למצבים של תפילה, שבהם האדם מבקש עזרה או חיבור אלוקי. לעומתו, מבט כלפי מטה מזוהה עם תכונות הדין, המסמלות התכנסות פנימה, בדיקה עצמית ועמידה באתגרים. כאשר האדם מביט מטה, הוא מפנה את תשומת הלב פנימה, לאתגרים הרגשיים והרוחניים שבתוכו. זהו מצב המבטא ענווה והתמקדות בתהליך של תיקון עצמי – תהליך שבו האדם לוקח אחריות על מעשיו ומחפש את הדרכים לתקן את הפגמים שלו.
זווית המבט והספירות בקבלה
הקבלה רואה בזווית המבט ביטוי לעבודה הפנימית של האדם במערכת הספירות. הספירות הן הכלים שדרכם עובר השפע האלוקי לעולמנו, וזווית המבט של האדם עשויה להעיד על העבודה הפנימית שלו בכל ספירה וספירה. מבט כלפי מעלה, לדוגמה, משויך לספירת החסד, שהיא מקור השפע והאנרגיה החיובית בעולם. המבט למעלה מבטא את נכונותו של האדם לקבלת השפע הזה, ומתאר את חיבורו לעולמות העליונים ולמקור האור. לעומת זאת, מבט כלפי מטה מזוהה עם ספירת המלכות – הספירה התחתונה שמייצגת את העולם הגשמי ואת קבלת השפע האלוקי בצורה מעשית. כאשר האדם מביט מטה, הוא מתמקד ביכולת להוציא את השפע מהכוח אל הפועל, ליישם אותו בחיי היום-יום ולבנות כלים רוחניים שישרתו אותו במציאות הפיזית. מבט קדימה, לעומת זאת, משויך לספירת התפארת, שהיא הספירה המחברת בין העליונים לתחתונים. זהו מצב של איזון והרמוניה, שבו האדם מצליח לקשור בין השפע הרוחני לבין היישום המעשי שלו בעולם. כך, זוויות המבט משקפות את העבודה הרוחנית של האדם בכל רובד ורובד של הספירות.
זווית המבט בתפילה ובכוונה
בתפילה, הקבלה מעניקה משמעות עמוקה לזווית המבט של האדם. כאשר אדם עומד בתפילת העמידה, הוא מנחה את עיניו מטה כדי להביע ענווה ושפלות רוח. כיוון מבט זה אינו רק ביטוי חיצוני – הוא מסייע לכוון את הלב והתודעה פנימה, אל כוונת התפילה ואל הבקשה לשיפור עצמי. לפי האר"י הקדוש, מבט כזה מייצג התבטלות בפני האלוקות, והבנה שהאדם עומד לפני מקור כל הבריאה. במצבים מסוימים, לעומת זאת, ניתן להרים את המבט כלפי מעלה, במיוחד כאשר יש צורך בחיבור עמוק לאורות העליונים. זווית המבט כלפי מעלה מסמלת שאיפה ותקווה, ומתאימה למצבים שבהם האדם מבקש עזרה, השראה או התחברות לרמות גבוהות יותר של תודעה. בנוסף, הקבלה מלמדת שגם מבט קדימה, במקרים מסוימים, יכול לשמש ככלי להתמקדות ולכיוון התודעה. מבט ישר קדימה יוצר חיבור ישיר בין האדם לעולמו הפנימי, ומשלב בין התכנסות לבין פתיחות. כך, זווית המבט הופכת לכלי עזר בעבודת הכוונה הרוחנית של האדם.
"מוחין דגדלות" ו"מוחין דקטנות"
מונחים מרכזיים בקבלה, "מוחין דגדלות" ו"מוחין דקטנות", מתארים מצבים רוחניים שונים הקשורים גם לזווית המבט של האדם. מוחין דגדלות, שהם מצבי תודעה מורחבים, מקושרים למבט כלפי מעלה. במצב זה, האדם פתוח לקליטת שפע רוחני ולהשראה עליונה. מבט כזה מחבר את האדם לעולמות העליונים ומסייע לו להרחיב את הבנתו ואת היכולת להתחבר למשמעות גבוהה יותר. לעומתם, מוחין דקטנות מתארים מצבי תודעה מצומצמים יותר, שבהם האדם מתמקד בעיקר בתהליכים פנימיים ותיקון עצמי. מבט כלפי מטה משקף את המצב הזה, שבו האדם מתכנס בתוך עצמו, עוסק בעבודת המידות ומתמודד עם הפגמים האישיים שלו. השילוב בין שני המצבים – העלייה למוחין דגדלות לצד ההתכנסות למוחין דקטנות – הוא חלק מהדינמיקה הרוחנית שמאפשרת לאדם לצמוח. זוויות המבט השונות מייצגות את המעברים הללו, ומסייעות לאדם לאזן בין השאיפות הרוחניות לבין העבודה המעשית על תיקון הכלים. ניתוח המנגנונים וההשלכות
מנגנונים פיזיולוגיים
השפעת כיוון המבט על מערכת העצבים
המנגנון הפיזיולוגי המקשר בין כיוון המבט למצבי תודעה מורכב ממספר מערכות המתואמות ביניהן בעדינות רבה. כאשר האדם מוריד את מבטו כלפי מטה, מתרחשת הפעלה של המערכת הפאראסימפתטית, המקושרת למצבי רגיעה והתכנסות פנימית. תגובה זו מתווכת על ידי העצב הואגוס, המווסת את קצב הלב ומשפיע על רמות המתח בגוף. מחקרים עדכניים מראים כי הורדת המבט מפחיתה את רמות הקורטיזול (הורמון הסטרס) בדם, ומגבירה את ייצור הסרוטונין, נוירוטרנסמיטר המקושר לתחושות רוגע ושלווה. לעומת זאת, הרמת המבט מפעילה את המערכת הסימפתטית, המגבירה ערנות ומכינה את הגוף לתגובה לגירויים חיצוניים. תהליך זה כולל הגברת קצב הלב, הרחבת אישוני העיניים, והגברת זרימת הדם לשרירים. מעניין לציין כי שינויים אלה מתרחשים במהירות מפתיעה – בתוך שברירי שנייה מרגע שינוי כיוון המבט – מה שמעיד על מנגנון אבולוציוני עתיק ומשומן היטב.
אינטגרציה חושית ותפקוד מוחי
מערכת הראייה שלנו מקיימת מערכת יחסים מורכבת עם שאר החושים, במיוחד עם המערכת הוסטיבולרית. מחקרי הדמיה מוחית (fMRI) הראו כי שינוי בכיוון המבט מפעיל לא רק את האזורים הויזואליים במוח, אלא גם אזורים הקשורים לתנועה במרחב, עיבוד רגשי, וזיכרון. במיוחד מעניינת ההפעלה של האינסולה – אזור במוח הקשור למודעות גופנית ולאינטגרציה של מידע חושי. כאשר המבט מופנה כלפי מטה, נצפית פעילות מוגברת באזורי המוח הקשורים לעיבוד פנימי, כמו הקורטקס הפרה-פרונטלי המדיאלי והמערכת הלימבית. לעומת זאת, הרמת המבט מפעילה רשתות נוירונים הקשורות לעיבוד חזותי-מרחבי ולקבלת החלטות, כמו הקורטקס הפריאטלי האחורי.
מנגנונים קוגניטיביים
תשומת לב וקשב: היבטים מתקדמים
המחקר העכשווי בתחום הקשב מציע תובנות מרתקות לגבי האופן שבו כיוון המבט משפיע על עיבוד המידע. כשהמבט מופנה כלפי מטה, מתרחשת תופעה הנקראת "התכנסות קשבית" (Attentional Convergence) – מצב שבו משאבי הקשב מתכנסים פנימה, מה שמאפשר עיבוד עמוק יותר של מידע פנימי. מחקרים הראו כי במצב זה:
- המוח מסוגל לעבד זיכרונות אוטוביוגרפיים בצורה יעילה יותר
- יכולת האינטרוספקציה (התבוננות פנימית) משתפרת משמעותית
- רמת הדיוק בזיהוי תחושות גופניות עולה
הרמת המבט, לעומת זאת, מפעילה מה שחוקרים מכנים "מצב סריקה" (Scanning Mode) – מצב שבו המוח מכוון לקליטה מהירה ויעילה של מידע מהסביבה. במצב זה נצפית:
- הגברת הרגישות לשינויים בסביבה
- שיפור ביכולת לזהות דפוסים ויזואליים
- העלאת היכולת לקבל החלטות מהירות
זיכרון ועיבוד מידע: מבט מעמיק
מחקרים חדשניים בתחום הנוירופסיכולוגיה חושפים כי הקשר בין כיוון המבט לזיכרון הוא עמוק יותר ממה שחשבו בעבר. נמצא כי במצב של מבט מופנה כלפי מטה, המוח מפעיל רשתות נוירונים הקשורות לזיכרון אפיזודי (זיכרונות אישיים) בצורה חזקה יותר. תופעה זו מסבירה מדוע אנשים נוטים להוריד את מבטם כשהם נזכרים באירועים משמעותיים מעברם.
השלכות יישומיות והתפתחויות עתידיות
ההבנה העמוקה של הקשר בין כיוון המבט למצבי תודעה מובילה להתפתחויות משמעותיות במגוון תחומים טיפוליים וחינוכיים. בתחום הפסיכותרפיה, מטפלים מתחילים לשלב באופן מכוון עבודה עם כיוון המבט כחלק מהתהליך הטיפולי. בטיפול בטראומה, למשל, נעשה שימוש בשינויי מבט מבוקרים כדי לסייע למטופלים בוויסות רגשי. מטפלים מדווחים כי כאשר מטופלים הסובלים מחרדה לומדים לשלוט במעברים בין מבט פנימי לחיצוני, הם מפתחים תחושת שליטה משופרת במצבם. בטיפול בדיכאון, הנחיה מכוונת להרמת המבט מסייעת ביצירת חיבור מחודש עם הסביבה ומעודדת מעורבות פעילה יותר בעולם החיצוני. במערכת החינוך, ההבנה של השפעת כיוון המבט על תהליכי למידה מובילה לפיתוח גישות פדגוגיות חדשניות. מורים מגלים כי התאמת כיוון המבט לשלבים השונים בתהליך הלמידה מעצימה את יעילות הלמידה. בשלב איסוף המידע, הנחיית התלמידים להרים את מבטם ולסרוק את סביבתם מגבירה את יכולתם לקלוט ולעבד מידע חדש. כאשר מגיע שלב העיבוד העמוק של החומר, הורדת המבט מסייעת בהתכנסות פנימית ובעיבוד משמעותי של המידע. בשלב היצירה והביטוי, התלמידים לומדים לנוע בגמישות בין המצבים השונים, מה שמעשיר את תהליך הלמידה ומעמיק אותו. בתחום המדיטציה וההתפתחות האישית, התובנות החדשות מובילות להתפתחות של גישות מתקדמות לתרגול. טכניקות מדיטציה חדשות משלבות שינויי מבט מכוונים כחלק אינטגרלי מהתרגול, ומשתמשות בכיוון המבט ככלי מרכזי לוויסות מצבי תודעה. תרגול המיינדפולנס המודרני מתעשר בהבנה זו, ומפתח שיטות המשלבות מודעות מכוונת לכיוון המבט כחלק מהתרגול הכולל. למרות ההתקדמות המרשימה בהבנת התופעה, עדיין נותרו שאלות מאתגרות הדורשות מחקר נוסף. אחת השאלות המרכזיות נוגעת למידת ההשפעה המדויקת של כיוון המבט על מצבי תודעה שונים, ולאופן שבו השפעה זו משתנה בין אינדיבידואלים שונים. שאלה נוספת עוסקת בהבדלים תרבותיים בתגובה לשינויי כיוון מבט, והאופן שבו תרבויות שונות מפרשות ומשתמשות בקשר זה. מעניין במיוחד לבחון כיצד התופעה משתלבת עם תיאוריות עכשוויות של תודעה וקוגניציה, ומה היא מלמדת אותנו על טבע התודעה האנושית.
דיון מעמיק בממצאים
התופעה המתוארת במאמר זה – השינוי המיידי במצב התודעה בעקבות שינוי כיוון המבט – מציגה אתגר מרתק לתפיסות המסורתיות של הקשר בין גוף ותודעה. הממצאים שהוצגו מצביעים על מערכת מורכבת של יחסי גומלין בין המערכות הפיזיולוגיות, הקוגניטיביות והרגשיות. העובדה שפעולה פשוטה כמו שינוי כיוון המבט יכולה להוביל לשינוי כה משמעותי במצב התודעה, מחזקת את הגישה ההוליסטית הרואה בגוף ובתודעה מערכת אחת משולבת. מעניין במיוחד כיצד הממצאים המדעיים העכשוויים מתכתבים עם ידע עתיק במסורות שונות. המסורת היהודית, עם דגש מיוחד על כיוון המבט בתפילה ובלימוד, נראית כמי שזיהתה את הקשר העמוק הזה זמן רב לפני המדע המודרני. באופן דומה, פרקטיקות מדיטטיביות במסורות המזרח, שפיתחו הנחיות מדויקות לגבי כיוון המבט, משקפות הבנה אינטואיטיבית עמוקה של התופעה. חשוב לציין כי התובנות העתיקות הללו לא רק מקבלות חיזוק מהמחקר המודרני, אלא גם מעשירות אותו בפרספקטיבות ותובנות שלעיתים חומקות מהגישה המדעית המערבית המסורתית. ההבנה העמוקה של הקשר בין כיוון המבט למצבי תודעה מעלה שאלות מרתקות לגבי ההשפעה של הסביבה המודרנית על מצבי התודעה שלנו. בעידן שבו אנו מרבים להביט מטה אל מסכי הטלפונים הניידים, או לחלופין מוקפים בגירויים חזותיים תמידיים, מתעוררת השאלה כיצד דפוסים אלה משפיעים על היכולת שלנו לווסת את מצבי התודעה שלנו. הטכנולוגיה המודרנית, על אף יתרונותיה הרבים, עשויה ליצור דפוסי התנהגות המגבילים את הגמישות הטבעית של המערכת הגוף-נפש בהקשר של כיוון המבט.
מגבלות ואתגרי המחקר
למרות העדויות המצטברות התומכות בקיום הקשר בין כיוון המבט למצבי תודעה, יש להכיר במספר מגבלות משמעותיות של המחקר הנוכחי. האתגר המרכזי נעוץ בקושי למדוד באופן אובייקטיבי מצבי תודעה, שהם מטבעם סובייקטיביים ומורכבים. גם כאשר משתמשים בכלי מדידה מתקדמים כמו הדמיה מוחית, עדיין קיים פער משמעותי בין המדידה הפיזיולוגית לבין החוויה הסובייקטיבית של מצב התודעה. אתגר נוסף נוגע למורכבות של בידוד משתנה כיוון המבט מגורמים אחרים המשפיעים על מצבי תודעה. תנוחת הגוף הכללית, מצב רגשי קיים, והקשר סביבתי – כל אלה עשויים להשפיע על התוצאות ומקשים על הסקת מסקנות חד-משמעיות. יתר על כן, קיימת שאלה לגבי מידת ההכללה האפשרית של הממצאים, בהתחשב בהבדלים תרבותיים בתפיסת הקשר בין גוף לנפש ובשונות האינדיבידואלית בתגובה לשינויי כיוון מבט.
כיווני מחקר עתידיים והשלכות מעשיות
המחקר בתחום זה פותח אפשרויות מרתקות למחקרי המשך. הטכנולוגיות החדשות בתחום ההדמיה המוחית מאפשרות מעקב מדויק יותר אחר השינויים המתרחשים במוח בזמן אמת, מה שעשוי לספק תובנות חדשות לגבי המנגנונים העצביים המעורבים בתהליך. מחקר בין-תרבותי מעמיק עשוי לשפוך אור על האוניברסליות של התופעה ועל האופן שבו הקשר הזה מתבטא בתרבויות שונות. בתחום הקליני, ההבנה העמוקה יותר של הקשר בין כיוון המבט למצבי תודעה פותחת אפשרויות חדשות לפיתוח התערבויות טיפוליות. מטפלים יכולים לשלב את התובנות הללו בעבודתם, תוך שימוש מודע בשינויי כיוון מבט ככלי טיפולי. בתחום החינוך, ההבנה של השפעת כיוון המבט על תהליכי למידה וקשב יכולה להוביל לתכנון מושכל יותר של סביבות למידה ושיטות הוראה.
מסקנות
מחקר זה מדגיש את החשיבות של הבנת הקשר העמוק בין גוף לתודעה, ובפרט את התפקיד המשמעותי של כיוון המבט בעיצוב חווית התודעה שלנו. התובנות המוצגות כאן מחזקות את התפיסה ההוליסטית של האדם ומציעות דרכים מעשיות לשיפור איכות החיים במגוון תחומים. ההבנה שפעולה פשוטה כמו שינוי כיוון המבט יכולה להשפיע באופן משמעותי על מצב התודעה, פותחת פתח להעצמה אישית ולפיתוח כלים חדשים בתחומי הטיפול, החינוך והתפתחות אישית. בעידן שבו אנו מתמודדים עם אתגרים גוברים בתחום בריאות הנפש והתפתחות אישית, היכולת לשלוט במצבי תודעה באמצעות מניפולציה פשוטה של כיוון המבט מציעה כלי נגיש ויעיל לשיפור איכות החיים. עם זאת, חשוב להמשיך במחקר מעמיק ומדויק של התופעה, תוך שילוב בין חכמה עתיקה לבין מתודולוגיות מחקר מתקדמות.